söndag 25 februari 2018

Månadsrapport februari 2018

Nu har lönen för februari landat på kontot och det är dags att redovisa för hur mitt sparande ska fördelas.
   Som jag nämnt tidigare, så har jag satt upp vissa mål som jag vill uppnå varje månad. Dessa mål är följande:


  • 10 000 kr per månad i snitt till kontantinsatsen. 
  • Investera sammanlagt 15 000 kr på börsen under 2018.
  • Minst 50% sparkvot per månad. 

Dessa mål är till för att hjälpa mig strukturera upp mitt sparande, samt att det ökar motivationen att ha tydliga mål att sträva efter.

Utan vidare dröjsmål följer här en sammanfattning av hur februarilönen har fördelats. 

Lön: 29 891 kr

-10 500 kr till kontantinsatsen som förs över till ett sparkonto hos Akeliusspar med 1,5% ränta.

-5 500 kr överfört till Avanza. 

-1000 kr till mitt resekonto.

-100 kr till Nordnet Superfonden. Dessa pengar är tänkta att ha den dag jag köper ny bil. (Dröjer förhoppningsvis).

Sammanlagt sparande blir då 17 100 kr, vilket ger en sparkvot på 57,20%. 

Så stor andel av lönen har jag aldrig tidigare lyckats spara sen jag flyttade hemifrån. Det är alltid kul med ett nytt personbästa, det ger mig inspiration att försöka höja mig ännu ett snäpp. Rekord är ju till för att brytas.

Värt att notera är att jag efter årets två första månader redan är halvvägs ifrån mitt mål om 15 000 kr på börsen. Det verkar som att jag lagt ribban lite väl lågt, men under sommaren brukar jag inte kunna spara lika mycket, så det gäller väl att passa på nu.

Den höga sparkvoten denna månad underlättas av extra mycket övertid i kombination med att jag tänkt köra en så kallad snålmånad, där jag drar ner utgifterna till ett minimum.

Den enda extrakostnaden förutom mina ordinarie utgifter den här månaden är en födelsedagspresent till fru Ekorre. Men vad det är för något kan jag inte avslöja, om hon skulle få för sig att läsa vad jag skriver på bloggen.

Med vänliga hälsningar, Ekorren


Relaterade inlägg:
Månadsrapport januari
Sparmål 2018
Snålmånad




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar