lördag 27 januari 2018

Månadsrapport januari 2018

Då var januari till ända och det har blivit dags för Ekorren att avlägga årets första månadsrapport. Nytt för i år är att jag har satt upp vissa specifika mål med mitt sparande;

10 000 kr per månad i snitt till kontantinsatsen

Investera sammanlagt 15 000 kr på börsen under 2018

Minst 50% sparkvot per månad

 Det underlättar att ha en viss struktur i sitt sparande. Konkreta mål leder ofta till snabbare och bättre resultat.

Sammanfattning av januari


Lön: 25 056 kr

-10 000 kr till kontantinsats som förs över till ett sparkonto hos Akelius med 1,5% ränta.

-2000 kr överfört till Avanza.

-500 kr till mitt resekonto.

-100 kr till Nordnet Superfonden. Dessa pengar är tänkta att ha den dagen jag köper ny bil.

Sammanlagt sparande blir då 12 600 kr, vilket ger en sparkvot om 50,28%.

Jag klarar alltså mina mål denna månaden endast med nöd och näppe, delvis beroende på bilskatten på dryga 2000 kr som alltid kommer i januari.



Vilka aktier har jag köpt då?

Sedan tidigare hade jag lite kontanter på saldot hos Avanza, och eftersom det kliade i fingrarna köpte jag under månaden en styck Investor samt en aktie i det amerikanska bolaget A.O Smith, som tillverkar ångpannor och värmesystem och är verksamma i Nordamerika, Kina och Indien.

För pengarna jag förde över från lönen den 25:e gjorde jag följande köp:










Som synes är det inga jättesummor jag handlar för, då jag lägger större delen av mitt sparande på kontantinsatsen. När vi väl har blivit husägare kan jag lägga ungefär motsvarande summa jag idag sparar till huset, på börsen istället. Detta då jag räknar med att amortering och ränta inte kommer överstiga min nuvarande hyra.


Varför Handelsbanken och SCA?

På sikt vill jag inte att något innehav ska överstiga 5%, då jag vill minimera risken för att en enskild aktie drar ner värdet på portföljen som helhet. För att uppnå detta så behöver jag minst 20 olika aktier.

100/20=5%


Med denna köporder ökar antal aktier i min portfölj från 15 till 17 stycken. På sikt tänker jag mig att jag ska ha minst 20 svenska aktier och minst 20 utländska, för att få en bra riskspridning och ett jämnt flöde av utdelningar.

Ett sätt att ytterligare minimera riskerna är att sprida sina innehav i olika branscher. Mitt köp av Handelsbanken och SCA ger mig exponering mot banksektorn och skogsnäringen, vilket jag tidigare saknat.


En rolig detalj jag lagt märke till är dessa pappershållare som sitter på de flesta offentliga toaletter i Sverige. Undrar hur mycket SCA tjänar på att tillhandahålla papper till alla dessa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar